tisdag, januari 20

Bra ord på resan

Om någon ska till Thailand så hoppas jag att ni läser min blogg (eller buffé). Tänkte nämligen upplysa er om följande;

Hej! - Savadii kaa/kapp (beroende på om det är en kvinna/man som säger det)
Hur mår du? - Kun sabai dii ruu?
Jag mår bra! - Sabai dii!
Tack - Kapp kunn kaa/krapp
Var så god - Mai penn rai
Inte starkt - Mai pett
Jag mår inte bra - Mai sabai
Mycket gott! - Aray mack mack!
Mycket starkt! - Pett mack mack!
Ont i magen - Puad tong
Chili - Prick
Fisk - Pla
Fisksås - Naam pla
Fläskkött - Moo
Grönsaker - Phak
Is - Naam keng
Kokosnöt - Maa prao
Kyckling - Kai
Nudlar - Senn
Nötkött - Neua
Ris - Kaa
Räkor - Kung
Sallad - Yam
Vatten - Naam
Salt - Khem
Starkt - Pett
Surt - Briaw
Sött - Wahn

Kan bli så att jag förhör Sanna och Johan innan dom åker. Det är nog lika bra. Jag gör det ju liksom för deras egen skull....

2 kommentarer:

Sanna sa...

Jag räknar med förhör innan den 27/2 :o) Vi kan ju passa på och dricka lite vin undertiden, jag har hört att det går bättre då! Puss

Johan a.k.a Kendo sa...

I Thailand säger grisen "Moo" och kossan "Neuaff neuaff"!

När man ätit mycket mat blir man CHAAAANG!


PAENG BAI!